شیرین کننده های مصنوعی با تضعیف متابولیسم و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارند

23 آوریل 2018- یک مطالعه ی جدید بر ارتباط شیرین کننده های مصنوعی با چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مجددا تاکید کرد. دانشمندان آمریکایی گزارش داده اند که شیرین کننده هایی با کالری صفر، در واقع بیش از آنکه مفید باشند مضر می باشند، یافته های این تحقیق در نشست بیولوژی آزمایشگاهی 2018 در سن دیگو ارائه شد.
شیرین کننده های مصنوعی به طور گسترده ای به عنوان جایگزین های شکر در نوشیدنی ها و دسرها استفاده می شوند، مطالعات قبلی نشان داده است که این نوع از شیرین کننده ها می توانند تاثیری منفی بر متابولیسم، اشتها و باکتری های روده بر جا گذارند.
محققان کالج پزشکی ویسکانسین و دانشگاه Marquette می گویند: این مواد را نمی توان بعنوان یک جایگزین سالم، برای شکر دانست در واقع این مواد میتوانند معادل با مصرف مقادیر زیادی از شکر خطرناک باشند، اما نحوه ی القا تاثیرات منفی آنها با شکر متفاوت است.
محققان اثرات شکر و شیرین کننده های مصنوعی را در موشهای صحرایی و سلول ها در محیط کشت بررسی کردند، آنها همچنین تاثیرات شکر و شیرین کننده های مصنوعی را بر تغییرات بیوشیمیایی در بدن و نیز سلامت عروقی با هم مقایسه نمودند.
موشهای صحرایی یا با غذایی با قند بالا (گلوکز یا فروکتوز) یا شیرین کننده های مصنوعی با کالری صفر (نظیر آسپارتام و یا پتاسیم آسه سولفام) تغذیه شدند و بعد از سه هفته، میزان چربی ها و اسیدهای آمینه در نمونه های خون آنها بررسی شد.
شیرین کننده های مصنوعی بر فرآوری چربی ها و نحوه تولید انرژی در موشهای صحرایی تأثیر منفی داشتند.همچنین، به نظر می رسد پتاسیمآسه سولفامدر خون تجمع می یابد و منجر به آسیب سلول های اندوتلیال عروق خونی می شود.
پرفسور Brian Hoffmann، گفت: ما مشاهده کردیم که بدن در هنگام مصرف متعادل قند دارای ابزارهایی برای مقابله با آن است؛ اما زمانیکه بدن در طی مدت زمان طولانی بیش از میزان تحملش قند دریافت می کند، این سیستم آسیب می بیند، ما همچنین مشاهده کردیم که جایگزین نمودن قندها با شیرین کننده های مصنوعی فاقد کالری، منجر به ایجاد تغییرات منفی در متابولیسم چربی ها و متابولیسم انرژی می شود.
علیرغم افزودن شیرین کننده های مصنوعی فاقد کالری به رژیم های روزمره ی ما، هنوز هم شاهد افزایش چشمگیر چاقی و دیابت هستیم. مطالعات ما نشان می دهد شکر و شیرین کننده های مصنوعی فاقد کالری دارای اثرات منفی هستند که با چاقی و دیابت، مرتبط می باشند. اگرچه از طریق مکانیزم های بسیار متفاوتی این تاثیرات منفی را القا می کنند. محققان اظهار داشتند که به تحقیقات بیشتری برای درک علت تاثیرات منفی متابولیسمی شیرین کننده های مصنوعی فاقد کالری نیاز دارند.
دکتر هافمن افزود: حل و فصل نتایج کلی بهداشتی مربوط به دیابت و چاقی به سادگی با متوقف کردن استفاده از شیرین کننده های مصنوعی امکان پذیر نیست. اگر شما به طور مداوم این مواد خارجی را به عنوان شکر مصرف کنید، خطر تاثیرات منفی آنها بر سلامتی شما افزایش می یابد. من می خواهم به مردم بگویم که رعایت اعتدال در مصرف، کلید اصلی است، اگر برای کسی حذف کامل یک ماده ی غذایی مانند شکر دشوار است بهترین راه اعتدال در مصرف آن است.
ویراستار سایت دیابت بریتانیا Benedict Jephcote گفت: مصرف شیرین کننده های مصنوعی برای مدت زمان کوتاه بر مقدار قند خون نسبت به شکر تأثیر بسیار کمتری می گذارند، اما این مطالعه یکی دیگر از مطالعاتی است که ایمنی کلی این شیرین کننده ها را مورد سوال قرار می دهد. کاهش مصرف قند به شدت به افراد مبتلا به دیابت، توصیه می شود. بهتر است این کار را بدون تکیه ی بیش از حد به شیرین کننده های مصنوعی، انجام دهید. برنامه ی Low Carb در سایت دیابت بریتانیامی تواند به شما در انتخاب نوشیدنی ها و دسرهایی که حاوی مقادیر بسیار کمی شکر هستند، بدون تاکید زیاد بر شیرین کننده های مصنوعی کمک کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/artificial-sweeteners-linked-to-poor-metabolism-and-increased-type-2-diabetes-risk-99947990.html